Basmati ryža a cukrovka by Dr Sarah Schenker

 
 
 
 

Basmati ryža a cukrovka by Dr Sarah Schenker

Basmati ryža, najmä celozrnná môže a mala by byť pravidelne doplnkom jedálnička ľudí, ktorí trpia cukrovkou. Basmati ryža je prirodzene nízko energetická , ale rovnako ako u iných uhľohydratových jediel, dôležitá je veľkosť porcie. Priemerná porciia varenej ryže cca 150-180 gramov poskytuje 207-248 kalórií; malá porcia (100 g) poskytuje približne 138 kalórií. na porovnanie: typická 300g porcia vyprážanej ryže z bistra rodukuje 558 kalórií, a preto je dôležité, aby sme nebrali všetky druhy ryže rovnako.Celozrnná ryža Basmati má najnižší GI (glykemický index) z všetkých druhov ryže, čo znamená, že akonáhle sa rozpusti, uvoľni svoju energia pomaly a udrží hladinu cukru v krvi viac stabilne, čo je dôležitou súčasťou liečby cukrovky.

 

Na druhej strane, lepkavé ryže a ryže na rizoto majú oveľa vyššiu GIS, a sú menej vhodné v diabetickej strave. GI ryže závisí od typu sacharidov prítomných v zrnách. Basmati ryža má najväčšie množstvo typu známeho ako amylóza, ktorá neželatiňuje pri varení a výsledky sú našuchorené, oddelená zrná. Ryža s väčším množstvom amylopektínu praskla pri varení a výsledkom je lepkavá ryža, ktorá môže byť konzumovaná s paličkami. Čím viac intaktná štruktúra zrnká ryže, čím je nižší GI, pretože po spotrebovaní, veľkosť častíc zostala neporušená po dlhšiu dobu a spomaľuje proces trávenia. Vyššia kvalita značky ryže ako Tilda majú technológiu vylučiť rozbité zrna od svojich výrobkov, tým zaisťuje nízky GI ryže. Varenie v pare ryžu pomáha lepšie udržiavať štruktúru zrna v porovnaní s varenou ryžou, takže všeobecne dusená ryža má nižší GI ako varené.

Celozrnná ryža Basmati je tiež dobrým zdrojom vlákniny, ktorá je dôležitá pre zdravie čriev a zlepšuje funkciu čriev. Vysoký príjem vlákien je tiež spojený s nižším rizikom rakoviny hrubého čreva, s znížením rizika cukrovky typu 2, s zvýšením pocitu sýtosti a reguláciou telesnej hmotnosti. Vysoký príjem celozrnných potravín je spojený s nižším rizikom ochorenia srdca a mŕtvice.

Oba druhy celozrnná a biela ryža Basmati obsahuje typ vlákna známy ako rezistentný škrob. ktorý má prebiotický účinok v čreve, čo znamená, že môže pomôcť zvýšiť počet "priateľských" baktérií. Na druhej strane, chráni črevá a udržuje ich zdravé a zvyšuje imunitu organizmu. Rezistentný škrob tiež zvyšuje pocit sýtosti, pomôže, aby ste sa cítili plnšie po dlhšiu dobu, takže Basmati ryža v jedle môže pomôcť regulovať chuť k jedlu a zabrániť chute na sladké nápoje a občerstvenie medzi jedlami.

A nakoniec, ako celozrnná a biela ryža Basmati má vyšší obsah živín v porovnaní s inými typmi ryže. Obsahujú vyššie množstvo B vitamínov a minerálnych látok, ako je meď a horčík. Vyšší jobsah horčíka v Basmati môže pomôcť s kontrolou hladiny cukru v krvi. Pomocou týchto vlastností v kombinácii spolu s antioxidačnými a anti-karcinogénnými vlastnosťami početných zlúčenín zistených v ryži, najmä tých nájdených v otruboch a klíčkách (minerály, stopové prvky, vitamíny, polyfenoly), Basmati ryža môže významne prispieť k jedálničku ľudí s diabetom.

Zdroj :http://www.tilda.com/news/basmati-rice-diabetes

 

...