Chia semienká - jedlo aztéckých bežcov

 
 
 
 

Chia semienká - jedlo aztéckých bežcov

Chia (semená Salvie Hispanica) je trvalá a k prostrediu priateľská potravina. Lístky obsahujú vysoký podiel oleja, ktorý je zároveň veľmi účinný repelent proti hmyzu. Vďaka tomu, nie sú nutné žiadne pesticídy pri jej pestovaní ( organické pestovanie ). Chia na pestovanie potrebuje špeciálne podmienky. V noci väčšiu zimu a cez deň väčšie teplo. Chia nemá žiadnu chuť, tým pádom nepokazí chuť žiadneho jedla. Ideálne je konzumovať celé Chia semienko, nakoľko celé prechádza traktom a zároveň tým čistí črevá. Máyovia si semienko dávali do vody, vytvoril sa tak gel, ktorý si ochutili citrónom ( nápoj chia fresca ). Alebo kúsali celé suché Chia semienka.Nie však každému je príjemné zjesť celé semienko a preto ho môžete jemne popražiť a pomlieť. Popražiť preto, lebo Chia je olejnatá a jemným popražením sa lepšie melie. Môžete si s ním posypať akékoľvek jedlo. Ak ste sa rozhodli pridať Chia do pečenia, pečením Chia získa jemnú chuť orechov. Chia nestráca na hodnote mletím ( aj keď je dlhšie pomletá ) ani pečením.

KEDY POCÍTIM SILU SEMIENOK :

Ak skonzumujete chia semienka hneď ráno, keď je telo oddýchnuté, necítite žiadny rozdiel. To však neznamená, že si Chia nerobí svoju prácu. Ale ak ste vyčerpaný a chia semienka skonzumujete, do 15 minút rozdiel pocítite. Zo skúseností užívateľov zaberá aj pri bolesti hlavy . Niekto ju používa namiesto kávy.

Dávkovanie podľa nariadenia EU parlamentu a Rady (ES) č.258/97  je denná dávka čistých semien 15 gr. ( jedna jemne kopcovitá polievková lyžica ). Do pekárenských výrobkov, raňajkových cereálií, ovocných - orechových - semenných zmesí max. 10% z gramáže surovín.

CENA A KVALITA SEMIENOK :

Cena Chia semienok záleží od kvality samotných semienok. Semienka môžu byť : nedozreté , horké alebo zlej čistoty .

CHIA A ŠPORT

Chia je starobylá rastlina s obrovskou nutričnou hodnotou a liečivými vlastnosťami. Už aztécky bojovníci dlhodobo používali Chia semienka počas bitiek a loveckých výprav. Počas 24 hodinových pochodov, mali pri sebe len malé vrecúško s Chia semienkami, ako jedinú výživu. Rovnako ako starovekí  bojovníci , ktorí Chia využívali na zlepšenie vytrvalosti, odolnosti a celkovú výkonnosť, tak v dnešnej dobe môžu športovci využiť tie isté výhody pre svoje vytúžené víťazstvo.

Zdravé potraviny sa dnes stávajú neoddeliteľnou súčasťou denného jedálnička. Dobre premyslená a vyvážená strava, by mala byť súčasťou každého športového režimu. A používať čo najviac prírodných potravín, samozrejmosťou. Energia, vytrvalosť a hydratácia sú len malou časťou toho, čo Chia môže ponúknuť nadšencom športu...

CHIA :

  • je plná stopových minerálov a fytonutrienty - zvyšujú uzdravujúci účinok vrátane účinku antioxidantov a posilňujú imunitný systém
  • je bohatá na fosfor, mangán, vápnik, draslík, ktoré regenerujú funkciu svalov
  • obsahujú dôležitý minerálny prvok bór, ktorý je katalizátorom pre vstrebávanie a využitie vápnika v tele
  • obsahuje flavonoid s protizápalovými a antivírusovými vlastnosťami
  • vytvorí gél ( natiahne vodu až do 9 násobku ) vďaka tomu organizmus vydrží dlhšie  hydratovaný a umožňuje športovcom intenzívnejšie a  dlhšie trénovať, sacharidy sa do žalúdka uvoľňujú po dlhšiu dobu
  • obsahoje Omega 3 a 6 nenasýtené mastné kyseliny , ktoré sú skvelé pre srdce. Znižujú zápal kĺbov a udržiavajú ich dobre namazané, tým redukujú bolesť. Sú nevyhnutné pre zdravé fungovanie  žľazovej činnosti, najmä štítnej žľazy a nadobličiek. Vyživujú kožné bunky a sú nevyhnutné pre zdravé bunkové membrány a nervy. V tele pracujú s vitamínom D pri výrobe vápnika, vnikajú do tkanív a stimulujú premenu karoténu na vitamín A. Mastné kyseliny sú nevyhnutné pre normálne fungovanie reprodukčného systému. Sú prospešné na naviazanie triglyceridov, ktoré znižujú hladinu cholesterolu na stenách tepien
  • podporuje kardiovaskulárne zdravie, komfortnú pohyblivosť kĺbov, funkciu imunitného systému a celkovej bunkovej energie
  • je bez lepku aj pre celiatikov a bez cukru
  • má všetky vitamíny a mineráli, ktoré si vieme doplniť po každej nadmernej námahe, tým pádom telo čerpá z jedla a nie z tela
  • má veľký zdroj vlákniny – kľúčový faktor pre zdravú črevnú funkciu
  • je antioxidant – detoxikácia tela

Všetky zdravotné výhody, ktoré Chia semená ponúkajú, sú k dispozícií nielen pre športovcov, ale pre každého, kto chce žiť zdravšie a chce zmeniť svoj životný štýl. Môžete si posilniť život cez čistú prírodnú potravinu, bez  pesticídov a chemikálií.

Zdroj: chia.sk

 

...